donderdag 2 oktober 2008

maandag: examen italiaanse les in perugia

ok heel dat weekend van donderdag tot dinsdag was superdruk

donderdagochtend naar de les geweest in perugia, dan naar firenze vertrokken (2u met de trein)
donderdagavond daar geslapen
dan vrijdagochtend samen met Marco de trein genomen richting padova, hij moest in bologna zijn (is 1u met de trein) en dan het volgende uur naar padova moest ik alleen afleggen.
dan vrijdag heel de dag op zoek gegaan naar een goede kamer. maar was echt moeilijk! overal in de stad en in de universiteitsgebouwen en dergelijke hangen er advertenties met kamers en de prijs en wat uitleg, maar 80% of meer zijn 'doppia's", dat betekent dat je met 2 op een kamer ligt. er waren zelfd ook tripl's en quadrupla's. echt gek! wie wil er nu voor een heel jaar met 4 op 1 kamer liggen?! ik wou een singola en ook het liefst in het centrum, en dat was dus helemaal niet makkelijk. heb wel zeker 30 a 40 mensen gebeld. vaak was de kamer al bezet of wouden ze niemand die maar een half jaar bleef...
uiteindelijk rond 17u had ik een afspraak om een kamer te bezichtigen, maar die was echt superver van het centrum, terwijl ik daar naartoe aan het wandelen was had ik al beslist dat ikd ie eigenlijk niet wou ook al was ze heel mooi...
om 19u een andere afspraak en veel dichter bij het centrum en daar waren 3 jongens en ze boden mij direct een glas wijn aan, je kent dat he, Italianen!!! de kamer was ok, wel heel klein. maar er was een grote living en 2 badkamers en een keuken. ze vroegen mij waar ik vanacht ging slapen en ik zei van ja waarschijnlijk in de jeugdherberg maar ik heb niet geboekt, dus ik hoop dat het niet volzet gaat zijn en bla bla bla (zo een beetje hopend dat zun gingen zeggen, "o maar je kan vanavond in die kamer slapen") en natuurlijk zeiden ze dat, dus ik kei blij! :D

s'avonds zijn we uitgeweest voor een aperetivo, dat is je betaalt een drankje (coctail ofzo) en dan krijg je kei veel eten gratis, zo een beetje als een buffet, pasta en pizza en ...
dan daarna naar een andere bar en dan naar nog een andere (zij hadden een auto dus dat was heel makkelijk) en ik heb heel veel italiaans gepraat die avond, want zij spreken natuurlijk geen woord engels!
dan zaterdag ben ik nog naar 1 kamer gaan zien, gewoon voor mezelf het gevoel te geven dat ik veel kamers had gezien, want ik had eigenlijk al beslist dat ik die van vrijdagavond zou nemen.

dan zaterdag terug naar firenze tot zondagnamiddag. dan ben ik naar perugia gegaan want maandagochtend was er het examen!! gelukkig hadden nina en maggy nog niet teveel gestudeerd, dus hebben we die avond samen gestudeerd!

dan maandagochtend om 8u het examen! eerst een luistertest, die was echt megamakkelijk! dan schriftelijk, dit was ook redelijk makkelijk. in de namiddag hadden we dan het mondeling examen. dit verliep ook vlot, gewoon wat babbelen met de profesoressa. heb verteld over mijn kamerzoektocht in padova en haar zoon had daar ook gestudeerd dus ze was heel geinteresseerd en alles. dan moest ik 1 minutje naar buiten en dan kreeg ik mijn punten. op het schriftelijk 24op 30 (het examen was heel makkelijk, maar per fout trok ze 1 punt af, en ja natuurlijk had ik al 4 fouten gemaakt op voorzetsels... ) op het mondelinge had ik 28 op 30 en samen was dat dan 26 op 30. dus daar was ik wel heel blij mee! want had eigenlijk niet veel gestudeerd... mijn voornemen was om telkens op de trein te studeren (had in totaal 8u op de trein gezeten) maar heb meestal geslapen enzo, dusja ... :)

na het examen ben ik dan terug naar firenze gegaan en dan dinsdag doorgereisd naar padova. heb marco dus veel gezien, maar toch ook nog ondertussen een kamer gevonden en een goed examen gedaan!

Geen opmerkingen: